reklama

„V podstate dobre“- čo je toto za odpoveď

Podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka „v podstate“ v platnosti častice má význam zhrnutia s obmedzením na isté (nedôležité) prípady.  Lenže, čo sú to tie nedôležité prípady?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ak sa stretnete so starou známou a ona vám povie, že sa má v podstate dobre, asi to znamená, že má milujúceho manžela, svedomité deti, prácu, ktorá ju napĺňa, dva krát do týždňa si odbehne na jogu a pravidelne navštevuje knižnicu, aby sa udržiavala vo fyzickej aj psychickej pohode. 
No a tie nedôležité prípady? No práve ide od kaderníčky, ale vôbec nie je spokojná s účesom, za ktorý zaplatila nemalé peniaze, syna by bolo treba zapísať na doučovanie, vytočila ju kolegyňa a aj ten sex by mohol byť pravidelnejší.
Asi tak si predstavujem význam použitia častice v podstate. Nech sa však na vec pozriem z akéhokoľvek uhla, tzv. nedôležitý prípad neexistuje. Nech sa jedná o akúkoľvek maličkosť, predsa len má význam. Neumiera sa kvôli tomu, ale význam to má.
Nikdy som sa nad spojením v podstate nezamýšľala. Určite ho bežne používam. Je obyčajné. 
Až raz. 
Môj mesačný syn mal odbery. Viete, také tie, kde lekár strčí obrovskú ihlu do malej ručičky. Ak má šťastie, trafí žilu na prvý raz. A tlačí ihlu hlbšie a hlbšie...a dieťa plače. Volá o pomoc. Volá vás. Maminku. 
A vy len bezmocne hladkáte malé telíčko a snažíte sa neodjeb...neodkrútiť doktorovi hlavu.
No tak na takých odberoch sme boli. Kvôli cukrovke. Prišli sme, pichli ho, odišli sme. Žiadne veľké ceremónie. Len sestrička sucho oznámila, že zajtra môžeme volať kvôli výsledkom. Zvyšok dňa som sa cítila ako Maja z reklamy na detské ihrisko a v duchu som si hovorila: „Už príď nový deň“. Nový deň prišiel. Volala som tri razy, pretože výsledky ešte nedorazili. Nakoniec mi lekár povedal: „No, v podstate dobre. No. Dovidenia.“
A vy ostanete, ako obarená, civieť na telefón. V podstate dobre? 
Ok, teším sa. 
Ale. 
V podstate dobe?!
Skutočnosť, že zrejme 99% skúmaných hodnôt bolo v norme zatieňuje jedno percento. To, čo v norme nebolo. Niečo...nepodstatné...až tak dobré nie je.
Moja základná otázka znie: Ktorý ukazovateľ zdravia vášho dieťaťa je ten nepodstatný?
Ľudská reč je úžasná. Slovom viete povzbudiť, ale i ublížiť. Zachrániť, ale aj zabiť. A to je fakt, lebo poznám jedného vyjednávača, ktorý o tom vie svoje. A vedela o tom svoje aj Biblia aj antický myslitelia, aj naša suseda. A vedela som o tom svoje aj ja, napriek tomu, že mi ešte mlieko tečie po brade. A teraz som dostala ďalšiu lekciu. 
Nie, nezrútil sa mi svet. Nie, malý (zatiaľ a s Božou pomocou nikdy) nebude mať cukrovku. V podstate je všetko v poriadku. V podstate tento blogerský príspevok píšem úplne zbytočne, len tak, pre seba. V podstate žijeme v dokonalej krajine. V podstate je možno všetko inak. A v podstate asi prestanem používať časticu v podstate. 

Michaela Ravaszová

Michaela Ravaszová

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka. Dvojnásobná. Po ukončení štúdia na bohosloveckej fakulte som sa venovala antropológii, lebo človek a jeho myslenie, konanie a správanie je pre mňa fascinujúce. Doktorát som získala z teologickej antropológie, pohľadu na dušu človeka. Môj život obohatil pobyt v Amerike aj semináre v Nemecku. teraz má môj život nový rozmer. Rodinu. Venujem sa deťom na vyučovaní besiedky, aj keď mám pocit, že sa toho viac učím ja od nich ako oni odo mňa. Angažujem sa v Matici slovenskej, lebo byť Slovenkou v Dunajskej Strede je niekedy ťažšie ako byť Slovenkou v zahraničí. Kategoricky však odmietam akékoľvek národnostné rozbroje. Mojim úsilím je navzájom sa zdieľať a tešiť zo svojej inakosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu