reklama

Kojím, kojíš, kojíme...spoločnosti vadíme?

Odkedy sa mi narodil syn, každá známa (a dokonca aj poniektorí muži) mi pri stretnutí položila ako druhú alebo tretiu otázku, či ešte kojím. Na jednej strane je to dosť osobná otázka a ... nič im do toho nie je. Na strane druhej ma však teší, že toľko ľudí sa raduje so mnou, že môžem syna kŕmiť tou najvhodnejšou stravou, budovať jeho imunitu, zabezpečovať správny rast a silu. Kojeniu sa dnes pripisuje  veľký význam. Našťastie. Tejto téme sa venovali hodiny a hodiny v poradni a kurze pre mamičky, v nemocnici po pôrode, pýta sa ma na to detská lekárka pri každej kontrole. A ja odpovedá iba: Áno, ešte kojím. Všetci spokojne kyvkajú hlavou a dôrazne mi pripomínajú, že to nie je samozrejmosť, aby som aj po 5 mesiacoch stále mala mlieko. Áno, ja viem. Som rada a veľmi si to vážim. Napriek tomu mám stále zvláštny pocit, že to kojenie nie je celkom spoločensky... povedzme... želané.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Napriek vynaloženiu značného matematického a organizačného úsilia, sa mi nie vždy podarí vystihnúť správny čas, kedy sa pobrať z prechádzky domov, aby sa syn mohol kľudne napapkať v domácom prostredí. V lete to bolo jednoduchšie. Našla som si lavičku niekde v ústraní a ...mňam mňam. Ale už je zima, sneh. Som nútená vyhľadávať kaviarne (také, do ktorých sa dostanem aj s kočíkom) alebo nákupné centrá, aby sa malý mohol najesť v teple a aby som ho mohla v teple prebaliť (lebo papanie a kakanie sú v jeho prípade nerozluční spojenci).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak sedím pri kávičke a kojím. A ľudia a nepozerajú. Nepozerajú sa však tak okato, až je to nepríjemné. Vo vzduchu sa vznáša informácia, že niečo nie je tak ako má byť, niečo je mimo normálneho diania. No áno, deje sa niečo nezvyčajné- mám odhalený prsník (veľa z neho nevidno, ale všetci tušia, že tam je).

Určite by bolo nepríjemnejšie, ak by na mňa niekto civel (asi by som mala nutkatie ohlásiť takého úchyla na polícii). Ale verte mi, je oveľa prirodzenejšie krátko zavadiť pohľadom aj o kojacu ženu, pousmiať sa, že aké je to skvelé, že to bábo papká a pokračovať v ľubovoľnej bohumilej činnosti, ako keď až ku kostiam cítite, že si ten človek pri vedľajšom stole v duchu šepká: „Len sa nepozri, len sa nepozri, len sa nepozri...“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A keď sme už tak nadšene zapálení za kojenie, naozaj nechápem, prečo napr. v obchodoch s detským oblečením, hračkami nenájde mamička stoličku a 2 metre štvorcové, kam by sa v kľude s kočíkom, kabátom, svetrom, kričiacim dieťaťom, plienkou a prsníkom mohla na chvíľočku zložiť. Nech mi ani jeden hyper-super-ultra-market nehovorí, že pri oddelení s podbradníkmi a plienkami sa tie 2 metre štvorcové nenájdu.

Je fajn ak sa nechávame vzdelávať, prijímame múdre myšlienky, ale bolo by fajn, keby sme podľa toho aj žili. Všetci vieme, že kojiť je najlepší spôsob výživy dieťaťa. Preto sa nebojme kojacich matiek a pokiaľ máme na to možnosť, vytvorme aspoň kútik, kde by bolo možné hladnému drobcovi pomôcť v núdzi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toľko z môjho pozorovania – musím ísť kojiť.

Michaela Ravaszová

Michaela Ravaszová

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka. Dvojnásobná. Po ukončení štúdia na bohosloveckej fakulte som sa venovala antropológii, lebo človek a jeho myslenie, konanie a správanie je pre mňa fascinujúce. Doktorát som získala z teologickej antropológie, pohľadu na dušu človeka. Môj život obohatil pobyt v Amerike aj semináre v Nemecku. teraz má môj život nový rozmer. Rodinu. Venujem sa deťom na vyučovaní besiedky, aj keď mám pocit, že sa toho viac učím ja od nich ako oni odo mňa. Angažujem sa v Matici slovenskej, lebo byť Slovenkou v Dunajskej Strede je niekedy ťažšie ako byť Slovenkou v zahraničí. Kategoricky však odmietam akékoľvek národnostné rozbroje. Mojim úsilím je navzájom sa zdieľať a tešiť zo svojej inakosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu