reklama

Na centrálnom trhovisku

Nechystám sa spievať hity s kapelou Lojzo. Skôr podať krátke pozorovanie z ulíc slovenských. Asi v každom väčšom meste natrafíme na trhovisko, kde okrem zeleninky a chryzantém nakúpime aj topánky, bundy, hračky, elektrické cigarety aj sponky do vlasov. Ich spoločným menovateľom je „Made in China“, či záhadnejšie „PRC“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Asi poznáte ten vtip, keď sa kupujúci pýta predávajúceho:

- Za koľko je táto bunda?

- Titopedetiat.

- Ale tu je fľak.

- Dvetopedetiat.

- A povolenie máte?

- Darcek.

Nepripadá mi veľmi vtipný ale je v z časti pravdivý. Z časti, pretože naposledy sa mi podarilo s milým ujom číňanom zjednať cenu v minulom tisícročí. S narastajúcim počtom čínskych obchodov rástlo aj sebavedomie, zručnosti, sortiment a znalosť jazyka predávajúcich. Nie som nadšená, že väčšina obyvateľov kupuje práve v „čínskych obchodoch“. Oveľa radšej by som bola, keby sa rozvíjal domci predaj. Ale musím sa na to pozrieť reálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre kupujúceho je rozhodujúca cena. Zvykli sme si, že takéto obchody sú lacnejšie ako „značkové“. (Nie som si isté či to ešte platí.) Taktiež sme si ale zvykli, že nie sú tak kvalitné. (Ani tým si nie som istá. Keď chytím do ruky tričko tu či tam, stále na mňa pôsobí ako lacná handra za drahý peniaz.)

Obdivuhodná je schopnosť, s akou sa uchytili na trhu. Obchod majú asi v krvi. Dovolím si však pochybovať o tom, že by ich to aj bavilo. Unudené tváre o tom nesvedčia. Viem o jednej mladej žene, ktorá bola „doma“ pani učiteľkou. Učila deti čítať, písať, čo je dobré a čo zlé. Muž ich spolu s dvomi deťmi zbalil. Teraz tu vlastní obchod a ona predáva. Keď som sa jej spýtala, prečo to spravila, odpovedala, že prišli za lepším životom. Sem. Na Slovensko. Aký paradox.Nemením svoj názor na „číňáky“. Som za slovenský obchod (len keby sa nehľadal ako ihla v kope sena). Ale neodsudzujem ich. Skôr obdivujem. Keby si našinci brali príklad, ponúkali, čo trh žiada, šikovne a priebojne, bol by možno svet zaplavený nie výrobkami „Made in China“ ale „Made in Slovakia“.

Michaela Ravaszová

Michaela Ravaszová

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka. Dvojnásobná. Po ukončení štúdia na bohosloveckej fakulte som sa venovala antropológii, lebo človek a jeho myslenie, konanie a správanie je pre mňa fascinujúce. Doktorát som získala z teologickej antropológie, pohľadu na dušu človeka. Môj život obohatil pobyt v Amerike aj semináre v Nemecku. teraz má môj život nový rozmer. Rodinu. Venujem sa deťom na vyučovaní besiedky, aj keď mám pocit, že sa toho viac učím ja od nich ako oni odo mňa. Angažujem sa v Matici slovenskej, lebo byť Slovenkou v Dunajskej Strede je niekedy ťažšie ako byť Slovenkou v zahraničí. Kategoricky však odmietam akékoľvek národnostné rozbroje. Mojim úsilím je navzájom sa zdieľať a tešiť zo svojej inakosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu