Na centrálnom trhovisku

Autor: Michaela Ravaszová | 9.11.2012 o 22:40 | Karma článku: 7,63 | Prečítané:  840x

Nechystám sa spievať hity s kapelou Lojzo. Skôr podať krátke pozorovanie z ulíc slovenských. Asi v každom väčšom meste natrafíme na trhovisko, kde okrem zeleninky a chryzantém nakúpime aj topánky, bundy, hračky, elektrické cigarety aj sponky do vlasov. Ich spoločným menovateľom je „Made in China“, či záhadnejšie „PRC“.

Asi poznáte ten vtip, keď sa kupujúci pýta predávajúceho:

- Za koľko je táto bunda?

- Titopedetiat.

- Ale tu je fľak.

- Dvetopedetiat.

- A povolenie máte?

- Darcek.

Nepripadá mi veľmi vtipný ale je v z časti pravdivý. Z časti, pretože naposledy sa mi podarilo s milým ujom číňanom zjednať cenu v minulom tisícročí. S narastajúcim počtom čínskych obchodov rástlo aj sebavedomie, zručnosti, sortiment a znalosť jazyka predávajúcich. Nie som nadšená, že väčšina obyvateľov kupuje práve v „čínskych obchodoch“. Oveľa radšej by som bola, keby sa rozvíjal domci predaj. Ale musím sa na to pozrieť reálne.

Pre kupujúceho je rozhodujúca cena. Zvykli sme si, že takéto obchody sú lacnejšie ako „značkové“. (Nie som si isté či to ešte platí.) Taktiež sme si ale zvykli, že nie sú tak kvalitné. (Ani tým si nie som istá. Keď chytím do ruky tričko tu či tam, stále na mňa pôsobí ako lacná handra za drahý peniaz.)

Obdivuhodná je schopnosť, s akou sa uchytili na trhu. Obchod majú asi v krvi. Dovolím si však pochybovať o tom, že by ich to aj bavilo. Unudené tváre o tom nesvedčia. Viem o jednej mladej žene, ktorá bola „doma“ pani učiteľkou. Učila deti čítať, písať, čo je dobré a čo zlé. Muž ich spolu s dvomi deťmi zbalil. Teraz tu vlastní obchod a ona predáva. Keď som sa jej spýtala, prečo to spravila, odpovedala, že prišli za lepším životom. Sem. Na Slovensko. Aký paradox.

Nemením svoj názor na „číňáky“. Som za slovenský obchod (len keby sa nehľadal ako ihla v kope sena). Ale neodsudzujem ich. Skôr obdivujem. Keby si našinci brali príklad, ponúkali, čo trh žiada, šikovne a priebojne, bol by možno svet zaplavený nie výrobkami „Made in China“ ale „Made in Slovakia“.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?